Najell ökar onlineförsäljningen med 800%

Onlineförsäljningen för Najell ökar 800% jämfört med maj 2019

Onlineförsäljningen ökar under under covid-19. Svenska Najell har sett en hög efterfrågan under de senaste åren. Covid-19 gör att onlineförsäljningen ökade åtta gånger jämfört med 2019 under maj månad.

”Med den pågående covid-19-krisen har vi sett en förändring i konsumentbeteendet. Fler kunder vill köpa direkt från oss som varumärke” säger Margret Runarsdottir, marknadschef på Najell.

Babyfackhandeln har inte drabbats lika hårt av pandemin covid-19, som många andra branscher inom detaljhandeln, på grund av att inköp har planerats under lång tid. Kunderna vet vilka produkter de vill ha när deras barn kommer.

”Vi har tagit flera små steg för att göra kundupplevelsen smidigare. Att bara lägga till en chattfunktion på vår webbplats har varit till stor hjälp för både oss och kunden” berättar Margret.

Maj har varit en hektiskt period för Najell. Onlineförsäljningen har ökat med över 800% jämfört med maj 2019. Man har också lagt till många nya återförsäljare, vilket har bidragit till att den totala efterfrågan på Najells bärselar och babynests har varit mycket hög. 

”Coronaviruset har inget kunna förutspå och många av våra aktiviteter, såsom kundmässor, har avbrutits. Att vara ett mindre företag har gjort att vi snabbt kunnat styra om och anpassa nya strategier snabbare än de stora jättarna” förklarar Margret Runarsdottir.

Under våren har produktutveckling varit huvudfokus för Najell. Detta har nu resulterat i lansering av en ny bärsele, Najell Easy. Bärselen är enkel att använda, lätt och ergonomisk. Den är perfekt att ha med på resa eller när man bara är hemma. Najell Easy finns att köpa hos utvalda återförsäljare och på najell.com.

”Det ska bli väldigt intressant att se hur försäljningen utvecklas under sommaren. Kommer det bli en fortsatt ökning? Särskilt eftersom vi just lanserat Najell Easy”, säger Margret.


Kontakt:
Margret Runarsdottir, [email protected]

Om Najell

Najell AB är ett familjeföretag som utvecklar och säljer produkter för föräldrar med en urban livsstil. Produkterna ska främja jämställdhet, hållbarhet och hög svensk kvalitet.

Najell grundades 2012 då Niklas och Freja Kristensen Najafi insåg behovet att kunna vagga barn till sömns och förflytta barnet utan att det väcks. Detta  ledde till att det prisbelönta babynestet SleepCarrier lanserades 2014.

Najell har idag fyra anställda med kontor i Lund. År 2019 omsatte bolaget närmre 10 Mkr